تغذیه مناسب برای خرگوش شما



نيازمنديهاي مهناد -درج آگهي رايگان - تبليغات رايگان - تبليغات اينترنتي - خريد و فروش بي واسطه

سلام دوستان

امروز میخوام در مورد تغذیه خرگوش صحبت کنم. نکته مهم و حائز اهمیت اینه که رشد دندون خرگوشا تا آخر عمرشون متوقف نمیشه و اگر بهشون توجه نشه باعث مرگ دردناکی برای این حیوونای ناز میشه. اولین کاری که باید به این منظور انجام بدید رسیدگی به تغذیه خرگوش هست. وقتی خرگوش رو برای اولین بار آوردید خونه حتما از صاحب قبلی یا فروشنده بپرسید چی تا الان می خورده و اون رژیم رو ناگهانی عوض نکنید چون معده خرگوش به شدت حساسه و اگر رژیمش ناگهانی عوض بشه می تونه باعث مرگ فرشته کوچولوتون بشه. همون رژیمو رعایت کنید و اگر می خواید رژیمشو عوض کنید کم کم این موردا رو طی دو تا سه هفته از رژیمش حذف کنید و توی همین مدت همزمان با کم کردن موارد قبلی، موارد جدید رو کم کم براش بزارید بخوره تا معدش عادت کنه.

 

علف خشک: خرگوش‌ها همونطور که میدونید علف‌خوار هستند. پس حتما باید یونجه یا تیموتی در دسترس حیوان باشه. توی شهرای بزرگ خیلی راحت می تونید تیموتی و یونجه خشک از پت‌شاپ تهیه کنید. اما اگر توی شهر کوچیکی زندگی می کنید که پت‌شاپ نیست به احتمال زیاد زراعت اونجا هست. یونجه هم قیمت زیادی نداره. مقدار زیاد بخرید و البته با ساقه. جلوی آفتاب خشک کنید و بعد ساقه های خشک شده رو برای خرگوش بزارید تا بخوره؛ خرگوش برگ ها رو نمی خوره. مطمئن باشید با کمی گشتن می تونید یونجه براش گیر بیارید اما اگر واقعا نتونستید یونجه و تیموتی گیر بیارید چاره ای ندارید جز اینکه هر چند وقت یکبار برید پارک و براش چمن بچینید و البته بشوریدش و بزارید جلوی آفتاب خشک بشه و روزانه بهش بدید بخوره. به طور کلی علوفه خشک باید باید باید در دسترس حیوون باشه ترجیحا یونجه و تیموتی چون علاوه بر سیر شدنش و کمک به کوتاه شدن دندوناش باعث میشه نزاره گلوله های مو توی شکمش گیر کنه و مانع خروج پوپ (مدفوع) بشه؛ اگر این اتفاق بیفته حیوون مرگ دردناکی خواهد داشت.

نون خشک: نون خشک به مقدار خیلی کم خوبه.

جو: براش حتما جو تهیه کنید. با پوست و بدون پوست فرقی نداره ولی با پوست باشه هم قیمتش کمتره و هم خرگوش بیشتر دوست داره. روزانه یه مقدار کم براش بزارید تا بخوره چون جو به ساییده شدن دندوناش خیلی کمک می کنه و البته نشاسته کمتری نسبت به گندم داره.

سبزیجات و میوه: می تونید کم کم به فلفل دلمه در حد یه برش نسبتا باریک، یک یا دوتا دونه ریحون و نعناع، کمی گوجه هم عادتش بدید. ولی تمام اینها رو توی یک روز بهش ندید. هر بار یه کدومشو چون خرگوشا بیشتر علف خشک باید بخورن. کاهو زیاد بهش ندید (از رژیمش حذف نکنید، کم کنید) چون نفاخه و نفخ برای خرگوش به شدت خطرناکه. هویج هم خوبه. خیلی افراد عقیده دارن که خرگوشا هویج دوست ندارن ولی واقعیت اینه که از بچگی خرگوش رو به هر خوراکی عادت بدید می خوره.

مصرف میوه رو محدود کنید. موز برای خرگوش خوبه اما هفته ای یه برش نازک مگر اینکه به دلیلی دچار اسهال شده باشه. اگر دچار اسهال شد موز بیشتری بهش بدید. سیب هم به همین ترتیب موز می تونید استفاده کنید و البته اگر پوستشو براش بزارید بهتره چون فیبر داره و بدن خرگوش فیبر لازم داره. زیاد خیار بهش ندید چون نفاخه. میوه هایی مثل هندوانه و غیره هم اگر دوست داشت اجازه بدید بخوره ولی درکل میوه باید خیلی کم بخوره چون قند داره. مخصوصا میوه خشک اصلا توی رژیمش قرار ندید.

پلت: پلت (pellete) خوب و مرغوب خرگوشی هم از پت شاپ می تونید تهیه کنید (یعنی بهتره که تهیه کنید) که سفت باشه. هم مواد معدنی داره و براش مفیده هم به ساییده شدن دندوناش کمک می کنه. اگر سایزش بزرگ بود روزی یک یا دوتا دونه کافیه.

سویا: سویا چرخ شده و خشک که توی بازار فراوونه و اکثر ما برای آشپزی میخریم هم منبع غذایی خوبی برای خرگوش هست. حتما براش بخرید و روزانه کنار غذاهای دیگش یه مشت براش بزارید تا بخوره.

آب: یه موضوعی که حتما باید بدونید اینکه که خیلی از افراد فکر میکنند خرگوش آب نمیخوره و همون یه مقدار سبزی جات براش کافیه اما اصلا و ابدا اینطور نیست. خرگوشا به شدت آب میخورن و نیاز دارن همیشه آب سالم و تمیز و خنک توی دسترسشون باشه. لطفا خواهش میکنم ازتون آب توی ظرف پیش خرگوش بزارید و حتما هر چند ساعت آبشو عوض کنید تا هم خنک باشه هم تمیز (تاکید!). ظرف آب رو حتما حتما  حتما روزی یک بار کامل زیر آب دست بکشید تا تمیز بشه بعد داخلش آب تمیز بریزید. این موضوع خیلی برای سلامتی خرگوش مهمه. 

آجیل: روزی یک یا دو عدد پسته، در حد 10 تا دونه تخمه آفتابگردان، یک یا دو عدد بادام یا فندق میتونه برای خرگوش مفید باشه. اجباری نیست ولی براش خوبه اما نه بیشتر از این مقدار و اینکه نباید نمکی باشه یا بود داده باشه. اگر خام هست براش بزارید تا بخورید.

شرینی ممنوع: دوستان توجه کنید شیرینی، قند، بیسکوییت و هیچ چیز شیرین دیگه به خرگوشتون ندید. نه فقط به خرگوش بلکه به هیچ حیوونی. خرگوشا اگر قند ببینن سریع به ظرفش دستبرد میزنن و یکی دوتا ازش بر میدارن  چون عاشقشن ولی تحت هیچ شرایطی اجازه ندید بخوره (هیچ نوع شیرینی!) چون باعث میشه حیوون دیابت بگیره و کور بشه و در آخر هم مرگ در انتظارشه.

غذاهای پخته و چرب ممنوع: اصلا و ابدا غذاهای پخته مثل برنج و چیزای چرب به خرگوش ندید. این حیوون علف خوار و خام خواره و اصلا نمی تونه چیزای پخته و چرب رو تحمل کنه. لطفا عادتش ندید از این چیزا بخوره.

دونه پارس ممنوع: دونه پارس همون دونه های ریز هستند که برای پرنده ها تهیه میشه. من زیاد دیدم که فروشنده های سودجو به افرادی که آشنایی ندارن و درخواست پلت میکنن دونه پارس با اسم پلت میفروشن. عزیزان دونه پارس پلت نیست و برای خرگوش بخاطر مواد تشکیل دهندش حکم سم رو داره. فقط و فقط پلت تهیه کنید اونم از پت‌شاپ های معتبر. اگر نبود تهیه نکنید ولی اصلا دونه پارس به خرگوشتون ندید.

** خرگوشا بسیار تنوع طلب هستند و اگر چند روز یصورت مداوم یه جور خوراکی بهشون بدید حتی اگه خیلی دوست داشته باشن نمیخورن. پس حتما تنوع رو توی رژیم خرگوشتون رعایت کنید تا هم با علاقه خوراکیاشو بخوره هم مواد مختلف مورد نیاز بدنش تامین بشه.

در انتها باید بگم ما هر حیوونی که به خونه میاریم و مسئولیتشو قبول میکنیم وظیفه داریم به خوبی ازش مراقبت کنیم. من حرفا و تجربیات خیلی زیادی در مورد خرگوش دارم که باهاتون در میون بزارم. پس با من همراه باشید تا بتونیم به کمک هم از خرگوشای خوشگل و دوست داشتنیمون به بهترین نحو مراقبت کنیم و به وظیفه خودمون عمل کنیم. یک بار دیگه میگم، کپی برداری از مطالب وبلاگم آزاده و حلال. اگر با ذکر منبع باشه منو خوشحال میکنید اگر هم نبود اشکالی نداره. بخاطر کمک به خرگوشای خونگی کاملا راضی هستم.

نوشته شده در وبلاگ مرجع نگهداری صحیح از خرگوش خانگی

صفحه اول

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





  • ارسال شده در : 16 تير 1395 ساعت: 16:8 + تعداد بازديد : 52